Monday, 18 February 2013

Doa Mencari Barang Hilang

Beberapa hari yang lepas, masa mengemas rumah, saya terjumpa fail sijil suami saya di dalam drawer side table kat bilik. Tiba2 saya terfikir, mana pula fail sijil saya? The last time yg saya ingat saya ada bawa ke rumah mak mertua saya. Tapi saya pasti yg saya tak keluarkan drpd beg. To make sure, saya cek semua beg yg saya selalu bawa ke sana ke mari, tp tak jumpa... Masa cek dalam beg tu pula, saya teringat yg saya ada selitkan few hundreds ringgit dalam topi anak saya... (Pls dont ask me why I put the money in that hat at the first place.) Tapi topi tu dah takda dlm beg tu. Saya dah selongkar semua poket, tp tak jumpa... saya mmg igt yg topi tu ada dalam poket bahagian dalam beg, dan saya pasti yg sy tak pernah alihkan topi tuh.. Tapi duit tuh saya tak risau sgt, fail sijil tu yg plg penting... kalo hilang mcmana nak dapat balik sijil2 pmr,spm,degree suma tuh.. Dari pagi sampailah ke malam, saya dok mencari barang2 yg hilang tu..semua almari,beg, kotak dll saya dah cek, tp masih tak jumpa.. at the same time saya call my mother in law suruh dia cek kat rumah sana.. tp dia pn tak jumpa.. akhirnya sampai lbh krg kol 1130mlm, bila saya dah penat mencari dan dah hampir putus asa, sy google doa mencari barang yang hilang..(sy mmg tak pernah hafal... :( ). First link yg saya click is this one. Ini doanya:

Doa Mencari Barang Hilang
So saya baca doa tu berulang kali.. Drpd baca dalam hati, lepas tu sebut/baca perlahan2 sampailah akhirnya saya baca dgn agak kuat dgn penuh harapan sy jumpa balik fail tuh (Dan dgn niat nak menghafal doa tu)..Saya yakin fail n duit tu mesti ada somewhere in the house... Bila dah hafal, saya bangun, terus pergi ke bilik yang saya selalu simpan barang, buka almari baju saya dan.... tada.... magically itu dia...fail tuh betul2 ada kat atas lipatan kain kat hujung/bucu almari, terlindung sikit je dgn baju yg di'hang'... Ya Allah, saya tak tau lah dah berapa kali saya buka tutup almari tu.. Saya betul2 tak boleh nak recall bila masa saya letak fail tuh kat dalam almari baju saya tu.. sebab biasanya saya simpan dalam kotak dalam almari barang. Lepas tu, saya raba antara celah2 lipatan kain baju, tiba2 saya terpegang something yg saya rasa mcm topi anak saya tuh... topi ni saya kait sendiri, so saya dapat rasa texture kain tu walaupun tak nmpk... So I pull it out... tu dia... mmg betul pun topi tu.. dan duit tu pun dah dapat balik.. ada rm300 dlm tuh... hmmm... careless n pelupa... so tamatlah pencarian saya pada hari tu.. dapat lah saya tidur dgn tenang... So if u lost or misplace something, bacalah doa ni.. sy rs doa ni dapat menghilangkan rasa resah then buka mata hati kita so jd kita lebih tenang dan dengan izin-Nya dapat cari barang2 yg hilang tu semula.. 

27 comments:

zana fahmi said...

Bila terdesak atau perlu sgt benda tu, pasti kita berusaha dgn apa cara pun kan? Terima kasih kongsi ayat ni. Kakpb selalu jg lupa ltk brg, style simpan mcm ni yg bahaya.....
Aiza punya minat sama kakpb, ni pun nk mula balik mengait dll. Buku dah beli tp tak sempat buka lg....

Salam kenal dr Sabah....kakpb lupa la dah follow belum? Ni guna tab susah skit nk check follower.

Aiza said...

Salam Kakpb... sy rsa akak dah lama follow blog ni.. trima kasih sbb dtg singgah lagi... :D

Sy ni mmg jenis suka letak barang merata2 n most of the time sy igt kat mana sy letak. tp since asik bernomad dr rumah mertua ke rumah sendiri almost everyday nih, saya dh ssh nk igt semua.

mengait ni best kan kak? klo sy tgh tension buat assignment mesti start mengait. barulah release tension sikit.

FAIZUL@YON@AMET said...

Alhamdulillah.. btol2 mujarab.. :),, hebat kkuasaan Allah s.w.t

Aiza said...

Alhamdulillah... :)

Mina Reenamee said...

Huhu saya pun tgk cari cert saya ilang...

Mina Reenamee said...

Huhu saya pun tgk cari cert saya ilang...

Aiza said...

huhu mmg kena cari smpi jumpa tuh.. bukan sng nak dpt, kan... cari pelan2, smbil2 tu bace lah doa ni..InshaaAllah jumpa :)

Nrl Buzzlink78 said...

Sy sedang mencari duit yg hilang sgd 400 lak tuh. MasyaAllah punya careless and forgetful tak perasan di mana letaknya...
Mudah mudahan doa ni sy dpt hafal sambil ikhtiar mencari..In shaa Allah

Sutinah said...

Saya hilang kunci kereta..tak igt tinggal kat kedai mana dan tak igtpun masukkan ke dalam beg atau tak. Teruk kan. Harap doa ini dapat membantu. Terima kasih Aiza..

Aiza said...

Nrl Buzzlink78, In shaa Allah... sama cm kes sy lah ni.. mmg tak igt lgsg bila masa sy alihkan ke celah2 lipatan baju tuh...bila baca doa ni br t'gerak hati nk cari kat situ..sblm tu tak terfikir pn. maybe sbb terlalu yakin yg sy tak kan letak kat situ... hee :D

Sama2 Sutinah. Hrp2 jmpa dlm beg.. klo kt kedai, hrp2 tuan kedai tlg simpan kan.

selamat mencari, semua.. jgn putus asa, berdoa dan bertawakal.. In shaa Allah jumpa jalan

Khadijah Yusop said...

Terima kasih banyak2 atas doa yang dishare. Alhamdulillah, selepas lebih dari 1 minggu, saya dah diketemukan dengan fail2 yang tersalah letak. Berpeluh2 juga sebab boss asyik tanye dah jumpa?

Aiza said...

Alhamdulillah... :)

Izzati Nur said...

Ya Allah...harap2 doa ni dpt membantu sy..sy telah kehilangan 1 fail yg sgt2 penting tuk kerja sy..dah 2 hari xdpt tidur fkirkan fail itu..

Izzati Nur said...

Ya Allah...harap2 doa ni dpt membantu sy..sy telah kehilangan 1 fail yg sgt2 penting tuk kerja sy..dah 2 hari xdpt tidur fkirkan fail itu..

Fathin Nur'Afina Hishamuddin said...

Subhanallah, Alhamdulillah..saya baca doa ni, tak smpai sejam dah jumpa brg hilang padahal sejak bulan 7 duk cari..

Izzati Nur said...

Alhamdulillah..dgn izin Allah hari ni sy jumpa fail yg da hilang tu..terima kasih share ayat ni..

Ida Izwani said...

Alhamdulillah..saya jmpa dh brg saya sebaik dpt menghafal doa ini. dh 3 hari mencari.sambil baca, keluarga di kampung cari dan saya cari, jmpa brg di kampung. dh 3 ari cari kt kampung tp tk jmpe. Alhamdulillah syukur sgt.

Mata Hati said...

hrni puas cr wallet yg hilg,smpai dh give up,last2 sy google,jmp doa ni,baca 3-4 kali,alhmdlh jmp.. tp sbb share doa ni..

Mata Hati said...

hrni puas cr wallet yg hilg,smpai dh give up,last2 sy google,jmp doa ni,baca 3-4 kali,alhmdlh jmp.. tp sbb share doa ni..

dausulaiman said...

Allahdulillah saya jumpa dah kunci bilik setelah baca doa ini berulang kali

Aiza said...

Syukur Alhamdulillah... :)

Anonymous said...

terima kasih share doa ni harap dapat kembali barang2 yang hilang ..nak2 pulak pendrive dah la ada banyak document dlm tur...huhuhu...nur

lillyashiqin said...

terima kasih sbb share kan doa ni di blog akak. skrg ni risau nk cari sijil dan dokumen bkaitan... harapnya dimudahkan urusan pencarian tu.

Niel said...

alhamdulilah . niel da jumpa balik dgn pen tab balik .dah cari satu rumah tk jumpa2 . lastlast terjumpa blog ni , bce doa tu .alhamdulilah niel jumpa balik brg niel tu .thnks ye sbb sudi share :)

Roszury said...

Alhamdulillah...dh puas mak cr buku bank yang dicari x jumpe. Lps bbrape kali doa ni..dgn izin Allah..jumpe buku banknya. Terima kasih kongsi ilmu...

Ctshahaz T said...

Hari ni saya kehilangan kad ATM Milik abang saya yang sakit..saya telah diberi amanah utk menyimpannya..risau sgt sbb abg yg sakit dah tak mampu nak bawa dia kebank .. saya google jumpa entri ni..semoga usaha saya dipermudahkan. Amin.

Koala Bear said...

Terima kasih sbb share doa ni...saya hilang purse skali semua dengan kad bank ic lesen+ duit yg agak bnyk baru nak masuk dlm bank :( smuga dipermudahkan pencarian..